|
06 June 2010
Een belangrijke test voor ons: de eerste fietsvakantie na de ongelukkige afloop in China, hoe zou ons dat bevallen? Nou, heel goed! Oké, waar wij verschijnen, lijkt het altijd te regenen, maar dat mocht de pret toch niet drukken. We hebben echt heerlijk kunnen fietsen door een prachtig deel van Tsjechië; het Sumava National Park.
Na een nachtelijke autorit rijden we al om half drie 's middags het kuuroord Marianske Lazne binnen. Hotels in overvloed... zo ook de bejaarden.. Onze komst brengt de gemiddelde leeftijd drastisch omlaag en dat er in dit dorp dan ook nog eens gefietst gaat worden, lijkt al helemaal een onmogelijke gebeurtenis!
De middag slenteren we door het centrum van het stadje met haar prachtige gebouwen en mooie parken en we sluiten de dag af met een schnitzel in een van de vele restaurantjes die Marianske Lazne rijk is.
Vanuit Marianske Lazne zoeken we meteen de stille weggetjes op. Gewapend met gedetailleerde fietskaarten, slingeren we al snel door bosrijk en heuvelachtig gebied en door kleine pittoreske dorpjes. Even een stapje terug naar thuis.. Ik (Ellen) vind het altijd leuk om me te verdiepen in een route, achteraf fietsen we altijd anders, maar dat ontneemt me de voorpret niet. Dus, kijkend naar de kaarten en de hoogtelijnen en de gestippelde paadjes, probeer ik een zo leuk, avontuurlijk en rustig mogelijke route te bepalen. Eenmaal op de route, blijkt soms dat ik iets te enthousiast ben hiermee! Deze keer had ik namelijk wandelroutes voor fietsroutes aangezien en dus fietsen, duwen en trekken we de eerste fietsdag in Tsjechië onze fietsen over de drassige wandelpaden! Maar... stil en avontuurlijk was het zeker!
Het zonnetje wat ons de eerste dag nog vergezelde is de volgende dag helaas verleden tijd.. en dat zou de komende vijf dagen ook zo blijven! Toch genieten we volop, het fietsroutenetwerk van Tsjechië is echt geweldig; goed aangegeven, autoluw of zelfs autovrij (zeker als je de wandelpaadjes kiest!) en heerlijk heuvelachtig! Onze eerste indruk van Tsjechië als fietsland is dan ook zeer positief.
Het lijkt vaak of we de enige toeristen zijn; het merendeel van de hotelletjes is dicht, we ontmoeten geen enkele andere fietser en de dorpjes zijn stil en verlaten. Zelfs de toeristische dorpjes, zoals Zelezna Ruda in het Sumava National Park. Voor het eerst (en waarschijnlijk voor het laatst) fietsen we zonder tent-, slaap- en kookspullen, wat ons afhankelijk maakt van wat er op ons pad komt en wat een grote invloed heeft op de route en de afstanden die we fietsen.
De fietsroutes in het Sumava Park zijn echt geweldig en gaan door diep-donkere bossen of langs prachtige gele velden. Er gaat geen dag voorbij zonder dat we herten zien of zelfs een vos. De enige geluiden om ons heen, zijn die van de wind die door de bladeren ruist, de stroompjes die rijkelijk door de bossen vloeien en het gefluit van de vele vogels.
Bij het Lipno-meer keren we om; terug naar Marianske Lazne. Weer duiken we een bos in, een onverhard pad wat bijzonder modderig is. We zakken diep weg in de modder en worden gestopt door riviertjes die we moeten doorwaden; als we na een uur afzien en twee miezerige kilometers verder weer bij een obstakel uitkomen, besluiten we maar terug te gaan en een andere route te zoeken. Dit wandelpad is blijkbaar iets teveel van het goede!
De volgende dag moeten we helaas de hogere heuvels van het Sumava gebergte weer achter ons laten en fietsen we weer door het heuvelachtige landschap met de vele gele velden. Het hoogste punt van deze fietsvakantie (1200 meter) ligt hiermee definitief achter ons, maar gelukkig ook de regen! Want de laatste dag terug naar Marianske Lazne schijnt het zonnetje zowaar weer en kunnen we diezelfde avond gelukkig weer aanschuiven bij de bejaarden.. in een restaurant waar de kachel volop staat te loeien om de oude botjes te warmen!
En natuurlijk sluiten we deze vakantie af met wederom een schnitzel en een heerlijk Tsjechisch biertje! Proost op een geslaagde week fietsen!
Foto's © Ellen van der Zwan

Comments
Hebben wij het altijd niet gezegd tegen jullie Tjechie is prachtig heeft mooie natuurgebieden.
Schitterend.
Mooie foto,s we krijgen weer een beetje heimwee.
Liefs Pa en Ma xx
RSS feed for comments to this post.