Rohloff

In 2009 werd Elmar behoorlijk ziek tijdens ons fietsavontuur in China. Zo ziek, dat we dachten dat we nooit meer samen konden fietsen. Toen hij na een jaar revalideren weer klaar was voor nieuwe fietsreizen, gaven we elkaar een Rohloff naaf cadeau en sindsdien fietsen we de wereld over met een Rohloff naaf. (Ok, met een kleine 10.000 kilometer Pinion onderbreking 😉 ). Anno 2021 schat ik dat we ieder zo’n 50.000 kilometer met een Rohloff naaf hebben gefietst.

Het bedrijf achter de naaf is al in 1986 opgericht door Barbara en Bernhard Rohloff, vooral gericht op het produceren van duurzame kettingen. Nadat Bernhard z’n ketting en tandwielen aan gort had gereden op het strand, moet hij gedacht hebben ‘dat kan beter!’
In 1996 was daar dan de introductie van de Rohloff naaf en twee jaar later begon de uitlevering naar de eerste klanten. Sindsdien is de duurzame naaf niet meer weg te denken bij de betere vakantiefietsen.

Rohloff versnellingsnaaf

De Rohloff naaf heeft 14 versnellingen. Dat lijkt in eerste instantie weinig, maar door het ruime bereik en de gelijkmatige stappen, is het vergelijkbaar met een 3×10 derailleursysteem. Versnelling 11 is de zogenaamde direct drive en draait het makkelijkst, 12, 13 en 14 zijn de echte versnellingen en alles onder 11 zijn eigenlijk vertragingen. In de versnellingen 1 tot en met 7 lopen de vertragingstandwielen mee in de naaf, wat voor het bekende koffiemolen geluid zorgt.

Een overzicht

  • 14 versnellingen
  • groot bereik van 526%
  • gelijke stappen van 13,5%
  • onderhoudsarm (1x in de 5.000km óf 1x per jaar olie verversen)
  • zeer duurzaam (meer dan 100.000 km is geen uitzondering)
  • te combineren met Gates riemaandrijving
  • schakelen in stilstand mogelijk
  • meerdere versnellingen tegelijk schakelen
  • 25% sterker achterwiel (mits gebruik juiste velg + spaken)
  • schakelt eigenlijk altijd goed
  • maakt geluid in de versnellingen 1 t/m 7
De GDMBR

Eerlijk, we zijn nog elke dag blij met onze Rohloff naven. Het schakel- en onderhoudsgemak is ons veel waard. Daarnaast blijft het ding gewoon gaan, ook al zit alles vet onder de modder, hij schakelt eigenlijk altijd goed. We hebben al heel wat de wereld gezien met de Rohloff en hij heeft ons nog nooit teleurgesteld, de 14 versnellingen met een tandwielcombinatie van 50T voor en 22T achter met Gates riemaandrijving is meer dan voldoende voor de steile hellingen. En zou je toch nog een lichtere versnelling willen, dan kun je altijd voor nog naar bijvoorbeeld een 46T tandwiel gaan. Voor ons is snel fietsen veel minder belangrijk, dus het bereik is prima in orde. Ja, hij kan gaan lekken of zweten, wat soms ook vervelend kan zijn, maar hij werkt er niet minder om. En bovendien is de garantie afhandeling van Rohloff voor de eerste eigenaar echt super goed. De Rohloff naaf is een blijvertje voor ons!

Mis geen enkel
Fietsjunks avontuur

Fietsjunks Elmar & Ellen

Fietsjunks Elmar & Ellen

Fietsjunks Elmar & Ellen

Hoi, leuk dat je ons blog hebt gevonden. We zijn gek op fietsen en delen graag onze avonturen met je. Veel plezier!

Onze merken

Bike4travel - Santos Bikes

Bike4travel - Santos Bikes

Avaghon - Cumulus Sleeping Bags

Wereldreis

Fietsjunks Elmar & Ellen


© 2005 - Fietsjunks. Alle rechten voorbehouden.