Santos Travelmaster 2.9

2015
Tijdens onze wereldreis, die we gestart waren met een Santos Travel Lite kwam de Pinion versnellingsbak op de markt. Een mooie aanleiding om de fietsen te wisselen in Mexico om de volgende ruim 10.000 kilometer deze bak én de nieuwe Travelmaster 2.9 eens aan de tand te voelen.
Wat een luxe; DHL dropt twee splinternieuwe fietsen af bij ons hostel in Merida in Mexico. De superfijne Travel Lites gaan terug naar Santos en staan daar inmiddels als museumstukken in de showroom. Wij vervolgen onze reis op deze twee ‘beesten’. Voor degene die het stuk over de Travel Lites niet hebben gelezen, hieronder nog wat informatie over Santos.
Santos Bikes
Santos bouwt gestandaardiseerde frames op naar wens. Het is dus geen maatbouw, maar meer opbouw op maat (binnen de beperkingen van een frame). Showroom en fabriek staan in Nieuw-Vennep, waar elke nieuwe Santos dus naar wens wordt opgebouwd. Ze zetten vol in op de Rohloff met Gates riemaandrijving en tegenwoordig ook Pinion en e-bikes. Over dat laatste laat ik me maar niet uit… 😉
Specificaties Travelmaster 2.9
-
Frame
Aluminium
-
Aandrijving
Pinion P1.18 versnellingsbak
-
Tandwielverhouding
32 x 32
-
Remmen
Magura HS33 Hydraulische velgremmen
-
Banden
Schwalbe Mondial EVO 50-622
-
Overig
Tubus dragers, SON naafdynamo en verlichting

De Pinion bak was nieuw op de markt en wij waren een van de eersten die met deze bak zo’n reis maakten. Onderstaande foto wordt nog steeds gebruikt door Pinion, wat wel grappig is.
Het betekende wel, dat we de kinderziektes mee hebben gemaakt; zoals cranks die al na 1000km versleten waren en tandwielen die er vanaf vielen. We hadden een kort lijntje met Santos en Pinion, dus dat werd allemaal vlot verholpen en deze gebreken zijn nu niet meer aan de orde.
De Travelmaster 2.9 was minder onze fiets dan de Travel Lite, minder stijf en dat merkten we ook wel omdat we zo zwaar bepakt waren. Na bijna 11.000 kilometer hebben we ook deze weer terug moeten geven aan Santos.


