Santos Travel Lite

25 oktober 2021

2013 – 2014

In 2009 ontstond het plan van een wereldreis op de fiets, in 2011 kreeg dat vorm en bouwden we onze Santos Travelmaster 2.6 fietsen om naar Rohloff. Toen de reis in 2013 voor de deur stond, bood Santos ons aan om deze reis op hun nieuwe Santos Travel Lite te maken. Prima! We kregen de fietsen in bruikleen mee, met een personal touch. Want in tegenstelling tot de huidige Travel Lite, bouwde Santos de fietsen op met stalen voorvork en ceramische velgen. En zo geschiedde, in 2013 begonnen wij onze wereldreis op de Santos Travel Lite.

20.000 kilometer verder hebben we een aardige indruk van de fiets! Zonder gekheid, die indruk van het rijgedrag krijg je ook wel na 10 minuten, maar wellicht kunnen we critici van de Rohloff en riemaandrijving wel wat meer informatie geven over de duurzaamheid van dit systeem. Maar eerst wat meer achtergrondinformatie over de fiets en Santos zelf.

Santos Bikes

Santos bouwt gestandaardiseerde frames op naar wens. Het is dus geen maatbouw, maar meer opbouw op maat (binnen de beperkingen van een frame). Showroom en fabriek staan in Nieuw-Vennep, waar elke nieuwe Santos dus naar wens wordt opgebouwd. Ze zetten vol in op de Rohloff met Gates riemaandrijving en tegenwoordig ook Pinion en e-bikes. Over dat laatste laat ik me maar niet uit… 😉

Goed, tot 2013 ‘moest’ je een 26 inch fiets kopen voor een wereldreis, dat was de wielmaat voor exotische oorden. De Travel Lite doorbrak dit, dus dat was wel even wennen die grotere wielmaat. Het leek ons wel een leuk avontuur! 28 inch, Rohloff, Gates riemaandrijving… pfff… vloeken in de kerk voor menig wereldfietser, maar eerlijk, we hebben ons er echt nooit druk om gemaakt.

Wij kregen in ieder geval de nieuwe Travel Lites mee in bruikleen en ze zijn ons zeer goed bevallen. Slechts een enkele lekke band en remblokken vervangen. Riem en tandwielen hebben het dik 22.000 kilometer uitgehouden, de naaf hebben we elke 7-8000km van nieuwe olie voorzien (advies van Rohloff is elke 5000km). Heerlijk, onderhoudsarm systeem dus.

Specificaties Travel Lite

  • Frame

    Aluminium

  • Aandrijving

    Rohloff 14-speed interne versnellingsnaaf

  • Tandwielverhouding

    50 x 22 CDC

  • Remmen

    Magura HS33 Firmtech Hydraulische velgremmen

  • Banden

    Schwalbe Mondial EVO 50-622

  • Overig

    Tubus dragers, SON naafdynamo en verlichting

We fietsten uiteindelijk met veel plezier ruim 20.000 kilometer met de Santos Travel Lite. Wij vinden het rijgedrag, de duurzaamheid en stabiliteit ontzettend fijn van deze fietsen.

Gedurende onze reis kwam de Pinion versnellingsbak op de markt, dat was voor Santos aanleiding om onze Travel Lites te wisselen voor de Travelmaster 2.9 met Pinion P1.18. Dit gebeurde in Mexico, waarna we nog ruim 10.000 kilometer met de 2.9 onze reis afmaakten.

Mis geen enkel
Fietsjunks avontuur

Fietsjunks Elmar & Ellen

Fietsjunks Elmar & Ellen

Fietsjunks Elmar & Ellen

Hoi, leuk dat je ons blog hebt gevonden. We zijn gek op fietsen en delen graag onze avonturen met je. Veel plezier!

Onze merken

Bike4travel - Santos Bikes

Bike4travel - Santos Bikes

Avaghon - Cumulus Sleeping Bags

Wereldreis

Fietsjunks Elmar & Ellen


© 2005 - Fietsjunks. Alle rechten voorbehouden.