Op fietsavontuur in Zuid Noorwegen

30 mei 2019

Een week vakantie en alles wat we willen zijn rustige weggetjes, liefst offroad, spectaculaire landschappen en kampeermogelijkheden; we gaan naar Noorwegen!

Het is zaterdagmiddag als we de deur achter ons werk dichtdoen. Een snelle avondmaaltijd achter het bureau en de vakantie kan beginnen. De fietsen staan al achterop de auto, de spullen zijn gepakt, dus we zetten meteen koers naar Duitsland, waar we iets voorbij Osnabruck een hotel vinden. In de bar doen we ons tegoed aan een Duits biertje en zien we Nederland het Euro Visie Songfestival winnen. Lang feesten doen we niet, want morgenvroeg willen we op weg naar Hirsthals in Denemarken, vanwaar we dezelfde avond de oversteek naar Noorwegen maken. Twee uur later en een buffet verder, zetten we voet in Noorwegen. Een hotel is snel gevonden in Kristiansand en na een goede nachtrust fietsen we de stad uit. In slechts drie kilometer hebben we de drukte achter ons gelaten en zijn we omringd door meren, bossen en watervallen. Wat een goed begin!

Net buiten Kristiansand fietsen we al door de prachtige natuur van Noorwegen

Met de rustige weggetjes, komt ook een boel klimwerk om de hoek kijken. En ondanks dat we niet naar grote hoogtes fietsen, tikt de teller toch meer dan 1300 hoogtemeters op de eerste dag en dat blijft zo de komende dagen. Je moet van klimmen houden!

Na ongeveer 80 kilometer gaan we op zoek naar een plek om onze tent op te zetten, maar eerst slaan we eten in bij een kleine supermarkt bij een kruispunt. De benen zijn een beetje moe, dus het is afzien die laatste kilometer omhoog naar een meer. Hier vinden we een mooi vlak stukje gras waar we onze tent op kunnen zetten. Zo fijn, dat wildkamperen in Noorwegen geen probleem is!

Dat is nog eens fijn wakker worden met een spiegelglad meer zo naast je tent. De nacht was ontzettend stil, dat zijn we bijna niet gewend!

Uitzicht vanuit de tent

Vandaag zijn het vooral verharde wegen waar we op fietsen, maar verkeer is er nauwelijks. Gedurende de dag, ben ik maar gestopt met het tellen van meren en watervallen, we zijn er door omringd! Het geluid van water, bladeren van de bomen en vogels begeleid ons gedurende de dag.

Helaas houdt het zonnige weer geen stand en al vlot valt de regen met bakken uit de lucht. Donder klinkt in de verte. Inmiddels fietsen we weer over een onverharde weg en als het echt begint te plenzen, zien we in onze ooghoeken een mooie plek om onze tent op te zetten. Er is zelfs een overkapping, waar we enigszins droog kunnen zitten.

In Tonstad stoppen we bij een benzinestation. Buiten is het koud en we hebben behoefte aan warmte. We kopen een broodje met een Noorse worst en spoelen dit weg met een kop warme chocolademelk. Opgewarmd fietsen we nog een kilometer of tien als we een camping langs de weg tegen komen, het is wel tijd voor een douche! Gelukkig is de eigenaar thuis, want de camping is eigenlijk nog niet open. Voor ons geen probleem, lekker rustig en de douche is heerlijk warm! ’s avonds stoken we een vuur bij de camping shelter en dat bord met pasta gaat er makkelijk in!

Het heeft de hele nacht geregend… ik vind het vreselijk als het regent als je nog moet vertrekken. Ben je eenmaal onderweg, ok, maar nu moet je alles nat inpakken, ben je al verzopen voordat je op de fiets zit en kun je onmogelijk van de omgeving genieten als je diep weggedoken in je jas het asfalt onder je wielen ziet trekken. Toch stappen we op en besluiten we te fietsen tot het kruispunt bij Sinnes, daar beslissen we dan of we links naar Stavanger gaan of rechts richting de bergen.

Als we in Sinnes aankomen, regent het nog steeds pijpestelen, de donkere wolken hangen laag en we zien sneeuw op de toppen. Toch besluiten we richting de bergen te fietsen, naar een klein gehucht Adnera, waar we weer kunnen beslissen om via Lysebotn naar Stavanger te fietsen of toch weer die bergen in…

Eenmaal in Adnera, stoppen we voor het beroemde Noorse worstenbroodje en besluiten we toch gewoon de bergen in te fietsen. Dat is tenslotte waar we voor naar Noorwegen zijn gekomen!

De klim begint meteen buiten het gehucht en een bord vertelt ons dat de top op 1050m ligt. Kleine plukken sneeuw liggen her en der, maar hoe hoger we klimmen hoe meer sneeuw, tot we er letterlijk in staan. Een snijdende wind waait er over de vlakte en temperatuur is niet meer dan 4 graden Celsius. Toch zijn we blij dat we voor deze bergroute gekozen hebben.

Na een paar schijnpassen, staan we eindelijk op de top. Ik ben tot het bot verkleumd en nat, geen pretje om te stoppen met die wind. De omgeving maakt veel goed; het is ongerept en uitgestrekt, daar houden we van.

Eenmaal op de pas, zien we de groene vallei al beneden ons. Een extra trui en warme handschoenen moeten ons warm houden tijdens de afdaling naar Rysstad. In het dorp vinden we een prachtige camping, met verwarmde hutjes.. we hoeven daar dan ook niet twee keer over na te denken en nemen vannacht een hut, waar we weer een beetje op kunnen warmen en onze natte kleren kunnen drogen. Een goede beslissing want ook deze nacht regent het vol continu. In de morgen trekken de donkere wolken langzaam weg en laat de zon zich zo nu en dan even zien. Vanaf hier volgen we fietsroute 3 terug naar Kristiansand, want helaas hebben we nog maar 2 fietsdagen in  het verschiet en moeten we de boot weer terug naar Denemarken halen.

Avaghon X27.5

• Fiets:

Avaghon X29

• Aandrijving

Rohloff naaf met Gates CDX riemaandrijving (50×22)