GDMBR: Grand Tetons en Yellowstone NP

10 augustus 2015

We kruisen Snake River en fietsen langs Jackson Lake. De zon schijnt volop, blauwe lucht met een lichte waas. Maar ons hoor je niet klagen! Het uitzicht op de Grand Tetons is prachtig.

Op dit punt gaat de Great Divide verder richting het westen, maar een detour op de Adventure Cycling kaart brengt ons naar Jackson en weer terug; het is de enige manier om de hele bergketen te zien en om het pictoreske Jenny Lake te zien. Het is hoogseizoen en we zijn zeker niet de enige bezoekers; alle campings zijn vol en de prijzen voor hotels en motels liggen ver boven ons budget. Walter, een volger op Facebook, nodigt ons uit om in zijn huis te blijven. Hij is er zelf niet, maar de deur staat open! Dankbaar maken we gebruik van zijn gastvrijheid en zo blijven we twee nachten in Wilson, vlakbij Jackson.

Grand Tetons

Onze reünie met de GDMBR is van korte duur; aangezien de route Yellowstone National Park links laat liggen en wij natuurlijk wel graag de geisers en hot pools willen zien!

Yellowstone National Park
Yellowstone ligt eigenlijk tegen de Tetons aan en al snel zijn we dan ook weer bezig met een klim naar het plateau voor vuur. De weg is echter schouderloos en hordes RV’s snellen zich naar boven, scheren langs ons heen. Tijd om de weg te claimen en gewoon midden op de weg te gaan fietsen. Klinkt eng, maar zo moeten ze wel wachten met inhalen! Mijn strategie lijkt te werken; de RV-eigenaren denken daar anders over… afgaand op het getoeter!

Ook hier zijn alle campings vol, maar gelukkig zijn er speciale hiker/biker plekken waar we nog onze tent neer kunnen zetten. De eerste nacht kamperen we bij Grant Village; de plaatselijke scouting club vond dat ook een goed idee en dat hebben we gemerkt.. de slaap was ver te zoeken door het geschreeuw wat tot laat in de avond door ging. In de ochtend bewijzen we ze een wederdienst en halen wij de snuiters uit hun slaap. De eerste stop zijn de geisers en bronnen bij West Thumb.

Yellowstont NP

Ondanks dat we niet direct op de GDMBR fietsen; krijgen we nog een bonus divide crossing voordat we afdalen naar de Upper Geyser Basin, waar we de Olf Faithful kunnen bewonderen. Vanmorgen is het weer een beetje grijs en saai, wat de kleuren minder sprankelend maakt, maar zelfs nu is een bijzonder kleurrijk geheel.

Volgens de omstanders zal Old Faithful over ongeveer 40 minuten uitbarsten, dus we zoeken alvast een plaatsje op de eerste rij en wachten… we dachten dat we redelijk vroeg waren, maar binnen 10 minuten staan ze rijendik achter ons! Naast ons zit een club motor rijders en ze zijn heel erg geïnteresseerd in onze avonturen. Zodra ik laat vallen dat we ook  met een riem rijden, net als een ‘Harley’ kunnen we natuurlijk niet meer stuk! De een na de ander wil met ons op de foto. Zo tikt de tijd lekker weg en inmiddels zijn we de 40 minuten al gepasseerd. We wachten… nog 5 minuten… nog 10 minuten en dan, 15 minuten later, begint het spektakel! Old Faithful explodeert en spuwt het hete water dik 60 meter de lucht in. ‘Ohs’ en ‘Ahs’ om ons heen en dan is het voorbij. De menigte verdwijnt…
Tussen Upper Basin en Madison (onze volgende camping) fietsen we over een fietspad langs de vele geisers en kleurrijke poelen, zoals de Morning Glory Pool.

Morning Glory Pool

Vanaf de Upper Basin fietsen we richting Biscuit Basin, Midway Basin, Grand Prismatic Spring en Lower Basin. De kleuren zijn fantastisch om te zien; we krijgen er geen genoeg van. Sommigen zijn turquoise blauw of groenig en omgeven door gele en rode bacteriën. We nemen de  hele dag de tijd om al die plekken te bezoeken; moe maar voldaan komen we aan bij Madison Campground; deze keer geen scouting club, dus we slapen heerlijk.

Yellowstone

En zo fietsen we de volgende dag het Nationale Park al weer uit en zitten we weer op de GDMBR. In een dag fietsen we van Montana naar Idaho en terug naar Montana; weg van de geisers en de RV’s en terug op de onverharde tracks; de rust is weder gekeerd.

GDMBR

Heb je deze avonturen al gezien?