Noorwegen: Dombås – Trondheim – Kristiansand

14 november 2022

Voor vandaag is noodweer voorspeld en we nemen het wijze besluit dit uit te zitten in het gehucht Dombås. En omdat we geen zin hebben om de hele dag in de tent te moeten hangen, verkassen we naar het mooiste Noorse hutje van deze hele vakantie; twee verdiepingen vakantiepret met eigen keuken en douche. Zo komen we de dag wel door.

Tussen de buien door lopen we een paar keer naar het centrum – groot woord – van Dombås en drinken we er een espresso en eten we ’s avonds een Elandburger. Uitgerust en aangesterkt zijn we weer klaar voor de volgende uitdaging: de Tour de Dovre.

Tour de Dovre

De Tour de Dovre begint met een pittige klim het dorp uit, eerst nog over asfalt tot het ski-station en dan gaan we verder over een onverharde track. Er hangen nog dikke wolken boven ons, maar gelukkig valt er geen regen. We klimmen hoger en hoger en fietsen uiteindelijk een stuk parallel aan de snelweg alvorens we deze kruisen en aan de andere kant verder door het natuurgebied kronkelen.

Bij Hjerkinn buigen we ver af van de doorgaande weg en begint een volgend steil stuk met prachtige vergezichten. De brede track verandert in een smalle singletrack en zo passeren we de ene na de andere prachtige wildkampeerplek. Het is echter nog vroeg op de dag en we besluiten door te fietsen naar Folldal.

Met al dat gewandel over de singletrack vlot het natuurlijk niet echt, maar je hoort ons niet klagen. Het is hier prachtig en stil… we stoppen regelmatig om even te genieten of een foto te maken van de omgeving. Vlak voor Folldal fietsen we het asfalt op en laten we de route achter ons en prikken we onze tent ergens op het grasveld op een camping bij een benzinestation. Die avond zitten we in de heerlijk verwarmde keuken onze pasta weg te werken.

Tour de Dovre

Als we vanmorgen wakker worden, staat het ijs op de tent. Brrrr… het was een frisse nacht! Gelukkig kunnen we opwarmen in de keuken voordat we koers zetten naar Tynset. Dit stuk gaat over een verharde, rustige weg en is minder spectaculair dan gisteren. Het regent vandaag ook, maar gelukkig kunnen we tussen de middag weer opwarmen bij een benzinestation en staat de knakworst weer op ons te wachten. Na Tynset laten we de doorgaande weg achter ons en fietsen we via een smalle bergroute onverhard door de bossen en zetten we koers naar Røros; een Unesco mijnwerkersstadje. Het mooie weer hebben we nu echt achter ons gelaten; het is hier kouder en natter en dat zal wel zo blijven tot Trondheim.

Trondheim fietsen we binnen met onze regenkleding aan. Het is een natte boel de laatste dagen en hierdoor ook minder aantrekkelijk, maar we genieten er toch niet minder om. Zolang we onderweg knakworsten kunnen scoren! 😉

In Trondheim nemen we een hotel vlakbij het station en in de middag als de zon toch nog wat door de wolken heen breekt, struinen we door het verrassend gezellige centrum van de stad. Noordelijker dan dit gaan we deze vakantie niet en de volgende dag treinen we in 7 uur terug naar Oslo, waar we de tent twee dagen op de stadscamping neerzetten alvorens we nog een stukje met het OV verder gaan om de laatste paar dagen langs de kust terug naar Kristiansand te fietsen.

Tour de Dovre

Die laatste paar dagen vinden we nog een prachtige wildkampeerplek met uitzicht over een van de vele meren. De zon hebben we helaas al enige tijd niet meer gezien en via nog een hele leuke fietsroute rijden we achtervolgd door de buien voldaan Kristiansand binnen. Ontzettend jammer dat de vakantie weer voorbij is; Noorwegen is ons wederom super goed bevallen en we zullen zeker weer terugkomen om nog meer van dit mooie land te zien.

Laatste onverharde kilometers vlak voor Kristiansand