Noorwegen: Rallarvegen van Geilo naar Flåm

23 oktober 2022

De Rallarvegen moet toch wel een hoogtepuntje van deze fietsvakantie in Noorwegen worden. Het geluk wil, dat het weer mee zit en we besluiten er dan ook gewoon twee dagen over te doen en onderweg onze tent ergens op te zetten.

Al sinds 1974 ligt er een fietsroute van Haugastøl naar Flåm langs de beroemde Bergensbanen spoorlijn. Hij is slechts 82 kilometer lang en loopt langs het Hardangervidda bergplateau. De route is volledig onverhard en volgt de oorspronkelijke materiaalweg bedoeld voor het aanleggen van het spoor. Natuurlijk kun je de route in 1 dag fietsen, maar dat vinden we zonde. Hier wil je toch gewoon ook je tent minimaal een nacht opzetten! Bovendien moeten we eerst nog het stuk van Geilo naar Haugastøl fietsen en dat gaat ook nog behoorlijk op en neer.

Fietsvakantie Noorwegen Rallarvegen

Na de zware dag van gisteren, doen we het vanmorgen rustig aan. We blijven een uurtje langer liggen en ontbijten op een bankje in de ochtendzon, we hebben niet zo’n haast vandaag, want we willen wild kamperen ergens langs de Rallarvegen.

Als de tent is ingepakt en de tanden zijn gepoetst, fietsen we terug naar Geilo, waar we boodschappen doen voor vandaag en morgen en dan zetten we koers naar Haugastøl, zo’n 25 kilometer hier vandaan en het begin van de Rallarvegen. Het hobbelt best flink op en neer en tegen de tijd dat we bij het begin van de route zijn, hebben we toch alweer 400 hoogtemeters gemaakt. Het weer vandaag is echt heerlijk en in het zonnetje, bij een meer strijken we neer voor de lunch. We boffen maar.

Een kilometer of 5 voor Finse fietsen we een tunneltje onder het spoor door en opent zich een prachtig landschap voor ons; het Hardangervidda bergplateau. Het is nog geen vier uur, maar deze plek kunnen we niet laten schieten. We vinden een mooi plekje voor de tent en met een kop koffie erbij genieten we van het uitzicht. De warme kleding hebben we al aan, want de ijzig koude wind waait ook hier vol in ons gezicht. Maar, deze plek kan in de top van mooiste wildkampeerplekken. 😉

Fietsvakantie Noorwegen Rallarvegen

Het is slechts 3 graden als we wakker worden en de zon zit nog achter een stevige wolk. We beginnen met onze routine van koffie zetten, ontbijten en inpakken. Gelukkig heeft de zon er vandaag ook weer zin in en zorgt deze al snel voor wat warmte. Maar dat uitzicht..! We kunnen er geen genoeg van krijgen en je begrijpt dat het wel even duurt voordat we op de fiets stappen. Oordeel zelf maar!

Het kost moeite om ons los te maken van dit uitzicht, maar een mooi vervolg van de route wacht op ons. We duwen de fietsen terug naar het pad en fietsen de paar kilometer naar Finse. In 2008 stapten we hier uit de trein en sliepen we in het hotel, voordat we een poging waagden om in 10 dagen de Hardangervidda over te wandelen. Dat is toch al weer enige tijd geleden en er is wat bij gebouwd in de tussentijd. Nu fietsen we langs het hotel en vervolgen we de route naar Flåm.

Het tempo ligt laag; na elke bocht kun je wel weer stoppen voor een foto! Zo hobbelen we naar het hoogste punt op de Rallarvegen en slingeren we van meer naar meer. Uiteraard nemen we hier even een standaard foto: ‘kijk-mijn-fiets-bij-het-bord-van-de-pas-staan’. 😉

Fietsvakantie Noorwegen Rallarvegen

Er ligt her en der nog wat sneeuw, maar de ‘kijk-mijn-fiets-naast-een-sneeuwmuur-staan-foto’ laten we vandaag schieten (die hebben we uiteraard al! 😉 ). Vanaf nu is het hobbelend afdalen; de weg is hier iets rotsiger dan het gladde grind van voor Finse en we zien dan ook nog nauwelijks andere fietsers. We dalen steeds verder af en de meren veranderen in een rivier met watervallen. Ook komen de bomen weer terug in beeld en dan duiken we een diepe kloof in. De rivier dendert hier naar beneden tot we uitkomen bij, je raadt het al, een meer. Hier fietsen we langs tot we Myrdal bereiken.

Zo’n 26 jaar geleden was ik hier ook en nam ik de beroemde trein van Flåm naar Myrdal, nu duiken Elmar en ik over de haarspeldbochten tot 18% het dal in en ik denk alleen maar… shit, dit moeten we straks ook weer omhoog! Maar niet vandaag; in Flåm fietsen we naar de camping, nemen we een warme douche en gaan we ’s avonds lekker uit eten bij de bierbrouwerij.